Rodzaje kotłów gazowych
W tym dziale chcielibyśmy Państwu przybliżyć dostępne na rynku trzy typy kotłów gazowych i zagadnień związanych z ich montażem, serwisem i naprawą. Ostateczną decyzję jaki kocioł wybrać zawsze podejmuje klient ale poniższa klasyfikacja może tę decyzję ułatwić.
- Tradycyjne kotły z palnikiem atmosferycznym – otwarta komora spalania.
- Kotły turbo – zamknięta komora spalania.
- Kotły kondensacyjne – zamknięta komora spalania.
1. Tradycyjne kotły z palnikiem atmosferycznym – otwarta komora spalania.
Są najtańszym a zarazem najbardziej popularnym rozwiązaniem na rynku Polskim. Ich montaż nie wymaga dużych inwestycji i przeważnie trwa około jednego dnia. Są to kotły pobierające powietrze do spalania z kotłowni. Zakładając że najczęściej montowane kotły gazowe mają moc od 20 kW do 24 kW podczas jednej godziny pracy z mocą maksymalną zużywają w przybliżeniu od 20 m³ do 24 m³ powietrza. Pobierając powietrze z otoczenia znacznie wyziębiają dom, mieszkanie a w przypadkach braku swobodnego dopływu powietrza mogą stanowić istotne zagrożenie. Często podczas napraw czy też serwisu kotła napotyka się na zamknięte kratki wentylacji nawiewnej i narzekania klientów na mocny powiew chłodu z kratki w okresie jesienno-zimowym.
2. Kotły turbo – zamknięta komora spalania.
Kotły te stanowią alternatywę dla kotłów z otwartą komorą spalania. Mogą one pobierać powietrze do spalania na różne sposoby.
- Zasysanie z kotłowni.
Zasysanie powietrza z kotłowni jest rozwiązaniem zbliżonym do otwartej komory spalania. Kotłownia jest wyziębiana a poprawnie wykonany nawiew jest kluczowym elementem w zakresie kompletnego spalania i bezpieczeństwa. - Zasysanie z zewnątrz.
Zasysanie z zewnątrz eliminuje wyziębianie kotłowni przez co obniża koszty ogrzewania. Mniej energii musi być dostarczone do układu bo straty są minimalizowane. - Zasysanie z dachu poprzez układ koncentryczny.
Tego typu rozwiązanie jest najbardziej korzystne pod względem kosztów eksploatacji. Nie zawsze jest możliwe do zastosowania bo wymagany jest dość duży przekrój przewodów kominowych. Muszą one pomieścić rurę o średnicy od 120mm do 130mm. Sprawność układu jest większa względem rozwiązań wcześniej omawianych ponieważ powietrze zasysane przewodem koncentrycznym ogrzewa się od wypychanych środkiem układu koncentrycznego spalin. W ten sposób do spalania wykorzystywane jest powietrze o temperaturze wyższej niż temperatura zewnętrzna. Montaż kotłów turbo związany jest z modyfikacją przewodów kominowych i w zależności od potrzeb trwa około 2 dni. Profesjonalny montaż wkładu kominowego choć kosztowny stanowi inwestycję na lata i zwiększa bezpieczeństwo działania systemu ogrzewania.
Serwis i naprawa kotłów turbo w wielu przypadkach jest bardziej kosztowna niż kotłów z palnikiem atmosferycznym. Są one bowiem bardziej skomplikowane w budowie i mają więcej części mechanicznych – choćby wentylator i presostat, które z czasem wymagają napraw. Podsumowując, kotły te zapewniają większe bezpieczeństwo a czasem i bardziej ekonomiczną prace niż tradycyjne kotły ale wiążą sie z wyższą ceną kotła i inwestycją w wkład kominowy.
3. Kotły kondensacyjne – zamknięta komora spalania.
Kotły kondensacyjne pod względem budowy układu powietrzno-spalinowego są bardzo zbliżone do kotłów Turbo ale na tym podobieństwa się kończą. Charakteryzują się zupełnie inna budową wymiennika ciepła przez co zapewniają oszczędności rzędu 10% -15% względem wcześniej opisanych rozwiązań. Wykorzystują one ciepło utajone wody zawarte w parze wodnej – jednego ze składników spalin. Kondensacja pary wodnej pozwalająca na podwyższenie sprawności zachodzi dzięki rozbudowanemu wymiennikowi ciepła. Wymiennik ciepła sprawia iż temperatura spalin jest niższa, a należy pamiętać że obniżenie temperatury spalin o 10ºC powoduje wzrost sprawności o około 1%.
Montaż kotłów kondensacyjnych jest związany z modernizacją wkładu kominowego i zajmuje około 2 dni. Trzeba pamiętać o zapewnieniu możliwości odpływu kondensatu do kanalizacji poprzez syfon. Po raz kolejny można założyć że skoro są to urządzenia bardziej skomplikowane, a co się z tym wiąże droższe – ich serwis i naprawa też są kosztowne. Koszt serwisu kotłów kondensacyjnych wynika z konieczności kalibracji za pomocą analizatora spalin i cyklicznej wymianie uszczelek komory spalania. Pierwsza czynność jest konieczna dla zapewnienia ekonomii pracy układu a druga odpowiada za bezpieczeństwo.